Tango Norte

Milstolpar i tangons historia

Ernesto Franco – 1929 -

Bandoneonist, orkesterledare, arrangör, född i Buenos Aires.

En musiker med en gedigen musikutbildning, som vid 18 års ålder inleder sin karriär som musiker i Elvino Vardaros tangoorkester. Så småningom går han till Osmar Madernas orkester, som behöver en ersättare till Leopoldo Federico, och Ernesto Franco tar hans plats. Ett jobb som varar tills den tragiska flygolyckan där Maderna mister livet, 1951. En del skivinspelningar sker, dels med Roberto Calós orkester, och när denna orkester upphör, bildar han en udda kvartett av bandoneoner tillsammans med: Carlos Marcucci, Atilio Corral och Julián Plaza.

Ernesto Franco fortsätter sin bana som bandoneonist hos Alfredo De Angelis och så småningom också i Osvaldo Fresedos orkester. Men, sedan kommer han att ingå i Juan D’Arienzos orkester, en post som bandoneonist som ska hålla i sjutton år, och där 423 skivinspelningar äger rum, samtidigt som han deltar i de två turnéer som orkestern gör i Japan åren 1968 och 1970.

När D’Arienzo dör fortsätter han att spela på diverse kända ställen i Buenos Aires: El viejo Almacén, Caño 14, La viruta. Senare, formar han en ny tangoorkester: Los reyes del compás, och sångarna är Roberto Echagüe och Alberto Cuello. På senare tid har han deltagit i showen Señor Tango.

Av det han tonsatt får vi nämna bland annat: De primera clase, Siempre primero, Sacale chispas, El gran favorito, Despertar En cada tango te llamo, Despertar, Sólo tuya.

Raul Chagallo

Närmaste event:

Sommarmilonga vid Stora skuggan

2026-06-22 18:00:00

Info

from the Calendar

today
Sommarmilonga vid Stora skuggan

mo 13 Jul
Sommarmilonga vid Stora skuggan

mo 20 Jul
Sommarmilonga vid Stora skuggan

mo 27 Jul
Sommarmilonga vid Stora skuggan

mo 3 Aug
Sommarmilonga vid Stora skuggan

fr 7 Aug - su 9 Aug
TANGO NORTE RESER TILL GOTLAND 7 - 9 augusti

Visa alla »

from News

Inga meddelanden.

from the Forums

Öppet forum: “Jag råkar se inlägget om det anonyma brevet idag och tycker att det fö...” »

Öppet forum: “Idag när Trump nedstiger i sitt plan från ovan och träffar oss europée...” »

(Log in for other forums)