Tango Norte

Logga in


Member name

Password


Jag samtycker till Cookie

Forgot your password?



Mina Grupper

Logga in för att se dina grupper


Cookie info

Vi använder bara nödvändiga cookies. (läs mer)

We are only using nessesary cookies. (read more)


Tangoteknik

Ord och inga visor Så här vill vi att vår partner ska vara

”Vilka färdigheter vill en följare/förare att föraren/följaren ska ha för att samdansen skall fungera tekniskt bra för dem?”.

Den frågan ställde Guy Davies till tangodansare som gått hans kurs i dansteknik – cirka 40 kvinnor och 14 män. (Av naturliga skäl kom det därför in flest svar från följarna.)

Vi återger ett representativt urval av dessa svar, i nedkortat skick. En del synpunkter återkommer flera gånger. Både förare och följare efterlyser exempelvis god balans, musikalitet och lyhördhet hos sin danspartner. Förarna betonar vikten av att kvinnan har både lätthet och fasthet i hållning och ram och att hon väntar på mannens markeringar.

Många följare vill ha en fast omfamning, vill inte bli förda med armen och vill att föraren har tålamod och väntar in dem.

Svaren är sorterade efter nivå. Svar från samma person numreras om personen själv har angett en preferens.

*Guy vill gärna få in fler bidrag till undersökningen och erbjuder en liten morot: de som skickar in svar på hans fråga belönas med att få den oavkortade enkäten. Ange nivå och gärna preferensordning och maila till guy@dsv.se.se. *

Förare: “Jag vill ha en dam som är lätt på foten”

Nybörjare:

Rak kommunikation som hjälper oss att få till en bättre dans.

Fortsättning:

Jag vill ha en dam som är “lätt på foten”, dvs som att dansa med en fjäder. När jag föreslår detta för min fasta partner säger hon att hon omöjligen kan läsa tankar och att hennes eventuella följsamhet beror på mig.

Fortsättning/medel:

  1. Stabil koppling mellan över- och underkropp, alltså ingen dissociation förutom i vridled och inga “salsahöfter”.
  2. Häng inte på kavaljeren. Det stör balansen och sliter på min kropp.
  3. Vänta på föraren. Givetvis skall föraren föra varje steg så att följaren känner om hon skall stanna eller gå vidare, men jag vill inte behöva ta till kraft för att stanna min dam.

Medel:

  1. En bra följare väntar på signalen från föraren och tar egna initiativ endast när föraren signalerar att följaren har friheten att göra egna tolkningar.
  2. En bra följare ger ”feedback”, alltså svarar på förarens signal, så att föraren får reda på hur följaren har uppfattat signalen.
  3. En bra följare svarar på förarens signal inom rimlig tid, så att dansen kan följa takten. Detta säger jag därför, att speciellt några mer ”erfarna” följare har fått för sig att de ska ge ”feedback” med fördröjning. Detta gör att föraren vet inte om signalen har gått fram.
  4. Viktigt att följaren har egen balans och stödjer sig på föraren endast när figuren bygger på det t.ex. boleos.
  5. Följaren ska ha rak och stabil balansaxel, så att hon inte böjer sig t.ex. från midjan.
  6. Positiv attityd, även om följaren tycker att föraren är på lägre nivå, kan hon göra det bästa av situationen och anpassa sig till förarens nivå utan att bli besviken och visa detta.
  7. Kommunicera med föraren, om hon upplever brister i föringen säg till och säg gärna hur det ska göras i stället.
  8. Prata inte för mycket under dansen.
  1. Inga knäingar i gången.
  2. Hon ska ta sitt ansvar för att fattningen/ramen behålls under dansen.
  3. Hon ska våga göra fel.
  1. Viktigt att följare verkligen följer det som förs, i synnerhet när vi övar, då det är lätt att bara göra vad man har pratat om.
  2. Följaren ska inte börja föra eller roa sig själv när jag har fastnat i navigeringen eller i min planering. Då blir jag stressad, tappar självförtroendet och vågar inte pröva det jag försöker utveckla..
  3. Bra om följaren har prövat på förningen för att kunna förstå vilka krav förning ställer.

Medel/avancerad:

  1. Viktigt att damen väntar in den fysiska förningen.
  2. Att hon har förståelse för hur man skapar egen och gemensam balans
  3. Att hon slappnar av i armarna och tar emot den kroppsliga förningen.

Avancerad:

  1. Egen balans – bra ”paket”/muskelanvändning är en förutsättning. Hitta en rak/egen axel först innan man experimenterar med att luta sig framåt etc.
  2. Ramen – är den dålig kan man inte göra någonting
  3. Ej gå själv. Om balansen är dålig så ”faller” man ofta in i nästa steg. Vänta.....Gå mot slutet av taktslaget.
  4. Torsion. – överkroppen vrids mot höfterna i samband med t.ex. ochos.
  5. Preparera stegen – hänger ihop med att vänta. Gör att dansen blir mycket behagligare/balansen blir bättre/kan göra lite roligare turer
  6. Musikkänsla – Gör boleos/utsmyckningar etc i takt med musiken.
  1. Egen balans
  2. En känsla av lätthet, så att jag inte behöver lägga in för mycket kraft för att åstadkomma en rörelseförändring.
  3. Att inte springa i förväg, dvs gissa vilket steg som ska komma. Detta förstör fullständigt dansupplevelsen för mig.
  4. Inlevelse, att vilja bidra till dansen och inte ”bara” följa. 

Följare: “Han måste ha koll på var jag är i dansen”

Nybörjare:

  1. Musikalitet. De förare som njuter av musiken för mycket bättre om det så bara är ett och samma steg man dansar om och om igen.
  2. En önskan att kommunicera, så att man kan stanna och prata om något steg går fel. Även en beredvillighet att dela med sig av sin kunskap.
  3. Avsaknad av fåfänga på dansgolvet. Ibland känns det som om föraren tycker att det är pinsamt att dansa med en dam som inte kan så mycket.
  4. En liten komplimang någon gång sitter inte helt fel.

Fortsättning:

  1. Stadighet, dvs motsatsen till vinglighet.
  2. Jag tycker inte om att bli dragen runt med armrörelser och ett kraftigt konstant tryck i ryggen eller vid midjan.
  3. Mannen måste kunna inse vad som är rimligt att göra, och att det är följaren som utför rörelsen, inte föraren som tvingar fram den enligt sin egen takt.
  4. Föraren måste förstå att ge följaren en chans att vänja sig vid den nye föraren: en annan kroppshållning, en annan spänst och push, ett annat sätt att dansa.

Det viktiga är att kavaljeren för med kroppen, inte med armarna.

Att föraren visar tydligt vad han vill och inte låter det bli en gissningslek.

Fortsättning/medel:

  1. Att han verkligen håller i mig så att jag känner hans hand på min rygg.
  2. Lyhördhet. Att ge mig utrymme, vänta in mig, anpassa sig efter mina rörelser. Jag kanske inte gör exakt så som han hade tänkt sig. I stället för att rätta mig bör han kunna anpassa sig efter mig.
  3. Taktkänsla. Att dansa milonga i otakt är inte kul.

Att inte störa min balans tycker jag viktigt. Speciellt när jag ska göra giro eller ocho. eller försöker mig på någon dekoration.

Medel:

Balans, rytm, elasticitet, koncentration, hållning, kroppsmedvetenhet. Tydlig förning, vilket innebär en fast ram och en bestämd hand på min rygg. Inga vevande armar.

  1. Hur han håller om mig, det finns några killar som inte håller fast utan löst, det känns inte bra.
  2. Han ska inte prata under dansen.
  3. Han ska ta det lugnt, känna efter var jag står.
  4. Förningen skall vara mjuk, inte förutsätta att jag inte skulle förstå vad han vill.
  1. Vad jag uppskattar hos en förare är att han behåller sin kroppshållning även när han blir osäker på dansgolvet. För då blir det inga tveksamheter oavsett vad han gör.
  2. En förare med få turer/steg som ÄR i musiken och njuter av det tillsammans med mig är mer värd än en som kan alla finesser men inte är där med mig.
  3. Mycket av förarens signaler sitter i huvudet på föraren. Om han tänker att nu gör jag en halvgiro åt vänster och går direkt ur den, så känns det i hans kropp. Har han inte tänkt så långt så blir det lätt lite “suddigt” i slutet. Tänk en sekvens i taget sen finns det ju tid att stanna och gosa och kolla in var de andra är.
  1. Viktigast av allt är att han har känsla för musik och rytm, samt förmåga att förmedla det till mig så att vi blir en rytmisk enhet.
  2. Näst viktigast att han vet hur man håller en kvinna, att jag känner mig trygg i hans armar och kan lita på att han tar det yttersta ansvaret för dansen. Annars kan jag inte slappna av och ge mig hän och då kan jag inte dansa alls. Det är viktigt att han håller sin högerhand på rätt ställe på min rygg att han håller sin vänsterhand i ett läge som känns antingen bekvämt eller spännande.
  3. Han ska ge ett intryck av att behärska våra steg, så att jag slipper tänka på det. Han får gärna dansa hur enkelt som helst, men det gör inget om han överraskar mig ibland.

Föraren ska anpassa nivån på dansen efter min person och mina färdigheter. Samdansen fungerar bäst när föraren inte använder armarna utan för med överkroppen, men visar riktning av rörelser med handen på min rygg.

Medel/avancerad:

  1. Vänta! Stressa inte utan låt din partner få tid att göra färdigt sina steg.
  2. Dansa till musiken. Annars är det svårt att följa.
  3. Gå inte med benen först, för med bröstkorgen.
  4. Var bestämd i förningen, tveka inte.
  5. Sluta inte dansa, om det blir fel kan man stå ett tag och dansa på stället.

Avancerad:

  1. Balans
  2. Intention, det är omöjligt att följa om föraren inte vet vart han vill. Om han däremot vet vart han vill behöver förningen inte alltid vara hundraprocentig.
  3. Intresse (för nybörjare) och förmåga (för mer avancerade) att känna var följarens kropp befinner sig.
  4. Tydliga rörelser utan “dubbla signaler” (dvs behärska kontrarörelse, inte “stänga” med axeln när man vill att damen skall gå runt etc.)
  5. Musikalitet och rytmkänsla.
  6. Inte bjuda upp genom “anfall bakifrån” utan vara lite lyhörd för signaler.
  1. Musikkänsla/Rytmik. Fokus på mig, och musiken i stället för ett överdrivet bruk av figurer. Om han har svårt att följa musiken, ska han lita på att tjejen gör det och följa henne.
  2. Få stegen att flyta med ett överjordiskt steg för steg, ändå flytande, lekfullhet, med öppenhet för det oväntade.
  3. Förmågan att följa, vad som än händer.
  4. Inser att dansen är 50/50 föra/följa anpassning för båda.
  5. Samarbete, inte tävling/kamp.
  6. Inga knuffar/puffar i ryggen. All förning ska komma som en inbjudan från den egna kroppen.
  7. Kroppskännedom, som ger fasthet och egen balans.
  8. Skydda sin partner från krockar från omgivningen.
  9. God hygien; icke-dömande attityd; hövisk hänsynsfullhet; ärlighet inför sig själv och andra.
  1. Förarens positiva attityd till dansen och till mig som följare är absolut viktigast.
  2. Musikalitet i dansen är mycket viktig. Jag menar här bara inte känslan för pulsen i musiken, utan även dynamiken och fraseringen.
  3. Föraren bör ha en inre upplevelse av tangon, gärna en passion för dansen. Det är underbart att uppleva.

Närmaste event:

Monday Tango Practica - Måndagspraktika

2024-11-25 17:30:00

Info

from the Calendar

mo 25 Nov
Monday Tango Practica - Måndagspraktika

we 27 Nov
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica

fr 29 Nov
Milonga på Chicago med WS

mo 2 Dec
No Monday Tango Practica - Ingen Måndagspraktika

we 4 Dec
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica

fr 6 Dec
Milonga på Chicago med WS
Visa alla »

from News

Festival 2024! Visst blir det festival till nyår! Se festivalprogramme... »

from the Forums

Öppet forum: “Musik är grunden för dans. Dansare väljer i allmänhet sina tango tills...” »

Öppet forum: “Test” »

(Log in for other forums)