Gamla menyn:
-- Bli medlem
Logga in för att se dina bokningar.
- sympatisk elegans
Ur TANGO-Notiser 3/2007
Carlos och Maria Rivarola kom i höst till Stockholm för andra gången (senast 2003). Efter uppvisningen på Dieselverkstaden i Nacka fick Tango-Notiser ett samtal i artistlogen.
Paret dansar i tango-salónstil med fokus på teknik, elegans, musikalitet och kommunikation. De är ett ansett tangopar med bred erfarenhet och solid utbildning i folkdans, klassisk dans och tango. Carlos och Maria framträdde i originaluppsättningen av den för tangons renässans banbrytande showen "Tango Argentino" som togs upp på Broadway 1985. De har även medverkat i filmerna "Tango Bar" och "Naked Tango". Carlos koreograferade och spelade en av huvudrollerna i Carlos Sauras film "Tango" som nominerades till bästa utländska film 1998 och då erhöll American Choreography Award av Academy of Dance i USA.
Carlos gjorde i undervisningen ett koncentrerat, ödmjukt och professionellt intryck. Hans fru stod diskret men med påtaglig närvaro vid hans sida och följde honom sedan mjukt och behagligt i dansens alla figurer.
Paret har cirka fyrtio års erfarenhet av dans och reser runt i världen för att uppträda och undervisa. De träffar många nya människor i olika kulturer, bl.a. i Japan där de tillbringar en hel del tid varje år sedan 23 år tillbaka. - Vi har blivit halvjapaner, säger Carlos leende.
Att komma till Sverige och undervisa i tango har känts som att komma mycket långt norrut. Här har varit lite kyligt väder vid besöken men människorna har visat sig varma och intrycket är att många medlemmar arbetar med stor personlig uppoffring för tangoföreningen. Passionen för tango visade sig inte minst när kursdeltagare dök upp på tangolektioner tidigt på lördags- och söndagsmorgnar, säger Carlos imponerat. Och det övades sedan flitigt även under efterföljande praktikor.
Stilar Carlos skiljer noga på den dans paret uppför på scenen och den dans de lär ut för att fungera i sociala sammanhang. De vill lära ut en tango som kan användas på milongor. Tangon kommer från folket och artisterna har utvecklat scentangon ur den dans som dansats av folket. Tango salón kännetecknas av ganska få steg, elegans, kroppens position och inte minst tolkningen. Omfamningen tycker han är mer kännetecknande för argentinsk tango i allmänhet än för någon enskild stil – och den är ju dessutom behaglig.
När det gäller tango nuevo är det inte argentinsk tango, anser Carlos, utan helt enkelt tango nuevo. - En del människor söker efter något nytt därför att de vill uttrycka något nytt. Vi kommer att kunna säga något om tango nuevo om tjugo år. Man har dansat argentinsk tango i en viss form i sextio - sjuttio år nu. Många unga människor tycker om den nya stilen och en del är även väldigt goda dansare med fina rörelser.
Övning Jag frågar vidare Carlos hur man blir en så skicklig, elegant och avslappnad förare som han är. - Det är arbete, arbete, arbete! Man måste förstå sin egen kropp, måste bli fri, utveckla sin balans, förstå sin partner, ha kontroll över kroppen och varenda rörelse. Alla dansare övar mycket, mycket - även gamla milongueros gjorde det. De övade före milongan, efter milongan, på gatan när de träffades – de hade en passion! Det var så de skapade det här sättet att dansa.
- I slutet av 30-talet möttes en grupp män varje dag på gatan och övade på ett sätt som gjorde att de också upptäckte nya och mer spaktakulära steg, såsom ganchos, saccadas, enrosques etc. När någon gjorde fel kunde någon annan tycka det var bra och tog upp felet och gjorde något nytt av det. Praktikor är en viktig väg för att utveckla dans. Att få göra fel kan leda vidare.
- Själva kan vi öva fyra timmar om dagen, fortsätter han. Vi övar för att upptäcka nya saker, upptäcka hur vi ska tolka olika orkestrar och för att få ny inspiration. För mig kommer inspirationen från musiken och min partner. När jag hör en vacker sång som jag tycker om söker jag upp min partner för att tillsammans kunna njuta. Hon är en del av mig. Kvinnan är mycket viktig i tangon – mycket, mycket viktig! Kvinnan ger oss män möjligheten att lysa. Hur kvinnan tolkar vår förning avgör om vi kan uttrycka vad vi vill eller inte. Om kvinnan inte förstår och inte kan tolka vår förning kan vi känna oss som... fångar. Men om kvinnan tolkar rätt och förstår varje rörelse kan jag känna större tillit i mitt uttryck; vår samhörighet kan växa och dansen bli - naturlig. Det svåra kan bli naturligt.
- Praktik och passion men även studier, säger Carlos, är viktiga för att bli en duktig dansare. Vi har studerat balett och lärt oss mycket om dansens grunder när det gäller rörelser och balans. Det är också viktigt att lära sig dansens historia, känna till olika orkestrar och hur förändringar, t.ex. byten av musiker, har påverkat musiken eftersom musikerna är viktiga för hur vår tolkning ska bli. D´Arienzos orkester är ett exempel. Den låter helt annorlunda 1940 än 1935. Att iaktta hur andra dansar är också ett viktigt sätt att utveckla sitt kunnande. Förr fanns inte kurser på samma sätt som numera. Då lärde man sig genom att iaktta andras dans.
Tangons spridning Men hur kommer det sig, undrar jag, att tangon nu har blivit så spridd över världen alltsedan 80-talet? Det beror på artisterna, anser Carlos med övertygelse. - Det är artisterna som erövrar världen. Musiker, sångare, dansare, textförfattare; alla är artister som på olika sätt har lyft fram tangon inför världen. De är medier som visar och uttrycker musikens innehåll för publiken. De tolkar och ger liv åt musiken. Vid tiden för showen ”Tango Argentino” på 80-talet, var tangon ingenting. Man kan jämföra med hur tangon erövrade världen första gången i början på 1900-talet. 1907 reste någon till Paris för att visa upp tangon, framföra den på cabaréer och göra grammofoninspelningar. Det blev stor succé; alla människor skulle dansa tango. Genom artisternas förmedling kom tangon ut i världen. Jag tror egentligen alla människor kan bli introducerade till tangon genom shower, filmer, uppvisningar på milongor, eller genom att lyssna på orkestrarna. De kan känna att de tycker om vad de upplever och vilja prova på själva. På så vis kommer människorna till tangon.
Det har just varit VM i tango och jag frågar om tävlingar är ett bra sätt att sprida tango. - Det kan vara ett sätt att introducera människor, inte minst unga, till argentinsk tango. Man har ju tävlingar i allt möjligt, t.o.m. i författarskap. Man ska låta människor få göra sådant de vill, det är viktigt. Vill man tävla i tango så gärna det – en del tycker inte man ska tävla, man behöver inte gå i konfrontation om den saken. Jag erinrar om att den näst största nationen i VM var Japan och Carlos tycker också att japanerna dansade fint. Man kan anta att hans långa närvaro i Japan har satt sina spår.
Blir man en bättre människa av att dansa? undrar jag. - Naturligtvis, svarar Carlos. Tango dansar man för att känna den andre. Det är ett bra sätt att kunna få en bättre relation - att i dansens ögonblick lära mig att respektera dig, att förstå dig, att känna dig.
På parets program står närmast London, Rom, en festival i Las Vegas och därefter Japan. - Håll passionen vid liv, uppmanar Carlos slutligen oss Tango Nortes medlemmar. Om vi har kunnat bidra med inspiration känner vi oss glada.
Måns Ivarsson
ur Kalendariet |
Milonga på Chicago med WS |
Monday Tango Practica - Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
No Monday Tango Practica - Ingen Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
ur Aktuellt |
Festival 2024! Visst blir det festival till nyår! Se festivalprogramme... »
ur Öppet Forum - senaste Ämnena |
Reklam för andra arrangörers evenemang »
Reklam för Tango Nortes evenemang »
(Logga in för övriga forum)