Gamla menyn:
-- Become a member
Logga in för att se dina bokningar.
Hur orkar hon?, brukar folk säga om Cristina Ramírez. Timme efter timme dansar och undervisar hon i skyhöga klackar. Och det ser så bekvämt ut, som om hon hade tofflor på fötterna. Men vi som också dansar i höga klackar vet att högklackade skor sällan känns som tofflor, i varje fall inte efter några timmar. Hur gör hon? Har hon några fotknep? Vi frågade:
Du säger att du har blivit ”vän med dina fötter”. Hur har du gjort?
Jag hade aldrig gått i högklackade skor när jag började dansa tango. Jag kommer så väl ihåg mina första tangoskor, svarta, i lack. Gjorde mig 9 cm längre. Vilken känsla! Men mina fötter var inte vana att gå i dem så jag började använda dem hemma när jag lagade mat. En liten stund varje kväll, tills fötterna sa ifrån. Så småningom lärde sig fötterna att gå i dem som om de vore vanliga promenadskor. Jag har aldrig fått problem av riktiga tangoskor.
Det mentala har också varit viktigt i relationen till mina fötter. Jag upplevde en omvandling när jag började tänka mig fötterna som händer. Det låter för enkelt för att vara sant, men jag känner en markant skillnad. Det är som om genom att betrakta fötterna som händer en annan del av hjärnan kopplas på (händernas del) och fötterna får den fina och rika motoriken som händerna har. Med lite fantasi kan man utveckla det ännu mera genom att tänka sig fötterna som målande händer. En hel värld öppnar sig.
Vad gör det för skillnad i din dans att du dansar med höga klackar?
Den höga klacken ger stöd till foten mycket tidigare än den låga klacken, vilket är viktigt framför allt när man går bakåt. Riktiga tangoskor är väldigt stabila under klacken och den höga, starka klacken ger stöd mot golvet så att kroppens tyngd kan ”spikas” på golvet och trampdynan kan slappna av och blir därför inte överbelastad. Dessutom ger högklackade skor, för mig, mycket av den karaktär i tangon som inspirerar mig. Ett elegant, sensuellt sätt att gå som tilltalar mig väldigt mycket.
Vad ska kvinnor tänka på när de ska köpa tangoskor?
Riktiga tangoskor ska kännas rätt från början, som handskar. Jag kan dansa med nya skor i timmar redan första gången! Drömskorna är stadiga i hälen och klacken och har lädersulor. Flexibla för vristen och mjuka och rimliga runt trampdynan. Helst öppna i tåspetsen för då blir det lättare att ”måla” med dem. Drömskorna är som ett konstverk till utseende och kan bli magiska. Man ska välja dem som inspirerar fötterna och hela en att bli den tangokvinna man vill bli.
Har du några sätt att åtgärda smärtor i fötterna, eller ”trötta fötter”?
Så fort jag börjar känna att trampdynan blir öm, tänker jag på att belasta klacken ännu mer. Jag använder hälen i allt, till och med för att göra pivot. Efter några minuter försvinner det onda. Jag går i mina högklackade skor som jag går med vanliga, lågklackade skor. Låter foten ta steget väldigt avslappnat. Då hamnar kroppens tyngd på klacken först. Det känns naturligt, bekvämt och det fungerar väldigt bra för mig. Den konstanta framåtlutningen parerar jag med klacken förstås, så att trampdynan och tårna skonas från att bära hela kroppens tyngd. Så lösningen för mina fötter är alltid att belasta hälarna och slappna av tårna, låta fötterna fungera som stora händer med öppna fingrar som griper golvet.
Gör du någon fotgymnastik eller övningar för att hålla fötterna starka?
Fotens muskulatur behöver byggas upp så jag tränar medvetet vristen, för den har en nyckelroll i fotarbete. Men det viktigaste är att fötterna är aktiva under dansen. Det ökar, tror jag, blodcirkulationen till foten när den inte bär kroppens tyngd, vilket gör, vill jag tro, att belastningen minimeras. Jag tror på att levande fötter är friska fötter.
Vad tycker du om ”dansgympaskorna” som många dansar i?
Jag har aldrig använd ”dansgympaskor” så jag kan inte uttala mig om det. Jag tror att jag skulle sakna klacken, skulle börja gå på tårna och skulle missa hela klackens avbelastningsfunktion för trampdynan. Lädersulorna, som gör det lätt att pivotera, misstänker jag att jag också skulle sakna. Inspirationsfaktorn, för mig, är också låg. Dessutom lär man sig att gå och dansa i högklackade tangoskor genom att gå och dansa i dom. Det är en process som foten måste göra för att hitta rätt teknik och behärska den så att foten blir helt fri i dem. En process som tar tid och kräver träning. Jag tror därför mera på att träna i de skor man vill kunna lita på när det gäller.
Susan Samuelson är tangodansare, men har också arbetat som fotterapeut och har hjälpt många i föreningen att ta hand om sina fötter. Här ger hon några tips för att hålla fötterna i form:
from the Calendar |
Monday Tango Practica - Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
No Monday Tango Practica - Ingen Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
from News |
Festival 2024! Visst blir det festival till nyår! Se festivalprogramme... »
from the Forums |
Öppet forum: “Musik är grunden för dans. Dansare väljer i allmänhet sina tango tills...” »
Öppet forum: “Test” »
(Log in for other forums)