Gamla menyn:
-- Become a member
Logga in för att se dina bokningar.
Text: Raúl Chagallo
El pibe de La Paternal 1897-1984
Osvaldo Fresedo – Orkesterledare, tonsättare, bandoneonist, föddes i Buenos Aires i en välbärgad familj, något som i viss mån kan ha präglat hans musik. Den lät något aristokratiskt och förfinad, och just därför väl accepterad i de fina kretsarna och de lyxiga salongerna i Buenos Aires. Fast en senare förflyttning till den folkliga stadsdelen La Paternal – när han ännu var ett barn, gav också karaktär åt hans tango.
Vid 16-års ålder började han att uppträda inför publik med en trio på Café Paulín, och vid 17 år som tonsättare, med Chupate el dedo och La Ronda. Fresedo kan betraktas som en innovatör. En del nya instrument testas i hans orkester: harpa, vibrafon (slaginstrument) och trummor. Hans första orkester bildades 1917, i vilken bland andra Julio De Caro (violin) spelade. Uppträdanden på Casino Pigall 1919, som medförde succé, gjorde att orkestern blev mode. Det orkestrala framstegen på 1920-talet berodde mycket på Fresedo. Tillsammans med Carlos Cobian (piano) och Tito Roccatagliata (fiol) åstadkom de en ny tangomusik.
1921 reste Fresedo tillsammans med Enrique Delfino (piano) och Tito Roccatagliata (fiol) till USA, målet var att för det kända skivbolaget Victor spela in ett femtiotal skivor. Orquesta Tipica Select bildades för det ändamålet. Tillbaka i Buenos Aires fortsatte publikframgångarna och 1927 befann sig Fresedo på toppen av sin verksamhet. Hans lycka var sådan att han hade fem egna orkestrar, samtidigt! Han hoppade från den ena gruppen till den andra. En av dessa orkestrar hade Carlos Di Sarli vid pianot. Vid tre tillfällen: 1928, 1930 och 1935 besökte Fresedos orkester Paris och New York.
Skivinspelningarna kan räknas till över 1.250, drygt 60 år i denna verksamhet. Som tonsättare var Fresedo framgångsrik och fruktsam, fast en del kritiker kan tycka något ytlig. Bland de mest kända tangorna har vi: Vida mía, Pimienta, Arrabalero, El Once, El espiante, Aromas, Volverás, De Academia.
(Källor: Historia Orq.Típica, Luis Adolfo Sierra, internet: www.todotango.com och www.elportaldeltango.com)
Osvaldo Fresedo var elegant. Lugn och polerad. Han var också föregångare till, och senare nära vän med, Carlos Di Sarli. Musiken är besläktad; ett lugnt karaktäristiskt promenadtempo. Den CD-skiva med Fresedo som kanske spelas mest på danser är med sångaren Roberto Rai; "Tangos de Salón". Perfekt för promenerad, just det, tango de salón. I Buenos Aires cirkulerar hemmagjorda CD-skivor med instrumentala pärlor från 40-talet som tyvärr inte finns utgivna på riktig CD ännu. Många fina inspelningar finns på dubbel-CD:n 40 grandes Exitos. Senare under karriären, på 50-60-talet, gick Fresedo över till stora orkestrar med skogar av stråkar, harpor, änglakörer. Inget för mig. Osvaldo Fresedos karriär på skiva spänner över 63 år.
Mer musik »from the Calendar |
Milonga på Chicago med WS |
Monday Tango Practica - Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
No Monday Tango Practica - Ingen Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
from News |
Festival 2024! Visst blir det festival till nyår! Se festivalprogramme... »
from the Forums |
Öppet forum: “Musik är grunden för dans. Dansare väljer i allmänhet sina tango tills...” »
Öppet forum: “Test” »
(Log in for other forums)