Gamla menyn:
-- Become a member
Logga in för att se dina bokningar.
Text: Raúl Chagallo
Sju decennier med tangon
Horacio Salgán föddes i Buenos Aires 1916. Studerade piano och vid 16 års ålder fick han sitt första kontrakt för att spela på en biograf på stumfilmstiden. Ingick sedan i Elvino Vardaros grupp, och så småningom med Roberto Firpo i det som senare ansågs vara tangon från det gamla gardet.
1944 bildar han sin första tango-orkester. 1947 är han tvungen att upplösa gruppen, hans tangomusik är något för modern; dessutom, hade han Edmundo Rivero som sångare, vars röst inte är var accepterad i början.
Salgáns pianomusik är jazzinfluerad, något som inte är så populärt. Många ser misstänksamt på hans tango. 1950 försöker han för andra gången bilda en egen tangoorkester, som varar fram till 1957. Sedan dess har han alltid spelat i duo med gitarristen Ubaldo De Lío.
1960 och med Salgáns piano som grundpelare, bildas Quinteto Real: Salgan, piano, De Lío, gitarr, Pedro Laurenz, bandoneón, Enrique Mario Francini, violin, och Rafael Ferro, kontrabas (senare ersatt med Quicho Diaz). Kvintetten turnerar en hel del, bl.a. i Japan 1964. Bland det mest kända från Salgán bör nämnas:
A fuego lento (1953), Grillito, La llamo silbando, Don Agustín Bardi, Tango del eco.
Med namnet Nuevo Quinteto Real har man, på sistone, återbildat kvintetten: Salgán, De Lío, Nestor Marconi, Peresini och Oscar Giunta.
I en intervju, säger Salgán angående hans stil, att han närmar sig tangon för att han älskar argentinsk musik, tango och folklore och han kom inte för att rädda tangon. Han beundrar föregångarna Arolas, Bardi, Cobián, bröderna De Caro. Han har inte velat ändra på tangon heller, det behövs inte, säger han. Han kommer för att uttrycka sig efter sina egna förutsättningar. Och det blev som det blev. Han säger att han inte har någon speciell influens över sin musik, inte heller någon särskild förebild. Enligt honom representerar de stora musikerna de olika möjligheterna som musiken har att framställa, dessutom influeras de av den geografiska miljön och tiden, epoken.
Nyligen har Salgán skrivit färdigt en bok om tangon och hans egna erfarenheter som musiker. Han vänder sig till de unga som inte har upplevt de stora orkestrarnas tid, och som – i dagsläget – vill lära sig spela tango, något som han anser vara en inte lätt uppgift.
(Källor: 1 H-Salas El Tango, Clarin 000421 och 2 Tidskriften Club deTango 10)
Horacio Salgán är en av de få musikerna ur 40-50-talsgenerationen som fortfarande är aktiv. Denna musikernas musiker uppträder då och då i Buenos Aires och han är fortfarande en förstklassig pianist!
Trots att han är en av mina favorit-musiker är det tunnt i skivsamplingen med Salgán-skivor. En CD med inspelningar från 1950-54 från brytningstiden mellan dansmusik och konsertmusik och en live-CD med gitaristen Umbaldo De Lío från 1988. Hans musik är intressant men inte direkt dansvänlig…..
Mer musik »from the Calendar |
Monday Tango Practica - Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
No Monday Tango Practica - Ingen Måndagspraktika |
Onsdagspractica- Práctica de los Miércoles- Wednesday practica |
Milonga på Chicago med WS |
from News |
Festival 2024! Visst blir det festival till nyår! Se festivalprogramme... »
from the Forums |
Öppet forum: “Musik är grunden för dans. Dansare väljer i allmänhet sina tango tills...” »
Öppet forum: “Test” »
(Log in for other forums)